بررسی مفهوم آزادی در اشعار قیصر امین پور، علی موسوی گرمارودی و فاطمه راکعی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده معمر ممیشویچ
- استاد راهنما منوچهر اکبری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
آزادی به مفهوم امروزین آن یکی از موضوعات مهم جهان معاصر است . شاعران ایرانی به مقوله توجه ویژه ای داشته اند، هر چند مفهوم آزادی و برداشت آنها از آزادی با مفهوم کنونی متفاوت است . در دوره اول ادبیات فارسی واژه آزادی در مقابل واژه برده و به معنی اصیل نژاده بکار برده شده است یعنی به ایرانیان در مقابل غیرایرانیان آزاده گفته می شد. با گذر زمان آزادی معنایی درونی پیدا کرد که تا نهضت مشروطه استمرار داشت. درعصر مشروطه آزادی مورد نظر شاعران آزادی اجتماعی بود که خود آنان تعریف دقیق از این مقوله نداشتند و در وایع بین تاریخ ، رسم و عرف جامعه خود و واردات غربی سردرگم بودند. اما با آغاز حرکت انقلاب اسلامی که خود ماهیتی دینی ومردمی داشت تعریف آزادی هم تا اندازه ای از مفهوم صرفا غربی آن بیرون آمد و هویت دینی پیدا کرد. در شعر شاعران عصر انقلاب اشارات قرآنی و تلمیحات دینی آورده شده است . با تحقق انقلاب اسلامی که برای ملت ایران آزادی را به ارمغان آورد شاعران در دهه اول انقلاب که برای اولین بار در کشور امکان اظهار نظر علنی در مورد آزادی را یافته بودند به آزادی اجتماعی توجه ویژه ای کردند. در شعر قیصر امین پور، علی موسوی گرمارودی و فاطمه راکعی آزادی هم به معنای اجتماعی و هم به معنای فردی آن بکار رفته است . هر چه از ابتدا انقلاب اسلامی به این سو می آئیم در شعر آنان توجه به مساله آزادی درونی می شود درحالیکه در ابتدای انقلاب اسلامی آزادی به مفهوم اجتماعی آن بیشتر مورد توجه بود که طبیعتا در سالهای بعد از انقلاب و با تحقق آزادی دیگر نیاز چندانی برای پرداختن این موضوع احساس نمی شده است . تلقی آزادی دراشعار آنان با هویت دینی و اسلامی یعنی خاستگاه آزادی درنظر آنان اسلام است و در سخن از آزادی بیشتر از نماد بهره گرفته اند
منابع مشابه
مقایسة جلوههای مفاخره در شعر علی موسوی گرمارودی و قیصر امین پور و اهداف و کارکردهای آن
مفاخره یکی از مضامین و موضوعات رایج و کهن شعر فارسی است که براساس آن شاعر با بیانی مبالغهآمیز به وصف امتیازها، ویژگیها و افتخارات خود میپردازد. با آنکه گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و آموزههای فروتنی و تواضع در شعر انقلاب بسامد فراوانی دارد و در نگاه نخست بهنظر میرسد جایی برای مفاخره باقی نگذاشته، اما این موضوع شعری با اهداف تازه و رویکردهای جدید، در آن استمرار یافته است. هدف این مقاله مقایسه...
متن کاملباستان گرایی واژگانی در اشعار قیصر امین پور
ادبیات مقاومت به عنوان یک نوع ادبی، پیشینهای دیرینه دارد و از زمان پیدایش ادبیات، دوشادوش آن حرکت کردهاست. در میان شاعران برجستۀ این نوع ادبی در ایران، قیصر امینپور جایگاه ویژه دارد و زبان شعری این شاعر متمایز از زبان شعری معاصرینش است که دلیل این تمایز، توجه و تمرکز او بر جنبههای مختلف زبان و به خصوص مقولۀ آرکائیسم در شعر است. آرکائیسم یا باستانگرایی نشانگر گرایش شاعران به صرف و نحو کهن د...
متن کاملبوطیقای غزل قیصر امین پور
قیصر امینپور، شاعر برجستۀ معاصر، علاوه بر شعر نو در غزل نیز تبحر وافی، و بیش از قالبهای سنتی دیگر، در غزلسرایی ید طولایی دارد. غزل او سادگی و صراحت خاصی دارد و هیچ تکلف و تصنع خاصی در آن دیده نمیشود. غزل او امتداد جریانی در ادب معاصر است که بدان «غزل نو» میگویند و بیشتر نزدیک به شعر نو یا نیمایی است. حال و هوای عمدۀ حاکم بر غزل او عبارتند از: بیان حدیث نَفْس، توصیف حالات درونی و شخصی و نیز ا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023